Mit tegyünk, ha váratlan helyzetbe kerülünk a tőzsde és forex kereskedésben?

Mai bejegyzésünkben azt a témát járjuk körbe, hogy milyen technikai problémákra érdemes felkészülni a tőzsdei, illetve devizapiaci kereskedés során. Első sorban a technikai részletekkel foglalkozunk, azaz most nem azzal a tényezővel foglalkozunk, hogy a kereskedési technikánk nem működik megfelelően, és veszteségesek vagyunk. Hanem a technikai és egyéb piaci tényezők miatti veszteségeket tárgyaljuk, melyek egy része rajtunk kívül álló okokra vezethető vissza.

A tárgyalt problémák három részre bonthatók. Az első csoportba azok a tényezők sorolhatók, melyekért mi magunk vagyunk a felelősek, a második kategóriába a brókercég felelősségi körébe tartozó technikai tényezők, illetve ebből származó meghibásodások állnak. Illetve van egy harmadik kategória is, a vitatható esetek, amikor a piac természetéből adódó anomália, váratlan esemény miatt alakul ki probléma. Ez utóbbi esettel későbbi cikkünkben foglalkozunk, most az első két kategóriát tárgyaljuk.

1. eset: A kereskedő hatáskörébe tartozó problémák

Az első kategória, amikor a kereskedők felelősségi körébe tartózó valamilyen technikai feltétel nem működik megfelelően és emiatt veszteségünk keletkezik. Például számítógépünk meghibásodik, vagy internet kapcsolatunk megszakad, és emiatt nem tudunk pozíciót zárni, nyitni stb... Bár ezek a technikai problémákra sem sorolhatók teljes egészében a kereskedők felelősségi körébe, mégis  a brókercég-kereskedő viszonyrendszerében ezek  a kereskedőt érintő tényezők, azaz nekünk kell biztosítani olyan tartalék rendszereket, melyekkel megoldhatók rövid időn belül az esetlegesen felmerülő technikai problémák. (Azt gondolom a fenti tényezők nagyrészt egyértelműek, így csak nagyon röviden térünk ki erre, és inkább arra az esetre fogunk fókuszálni, amikor a brókercég rendszerével nincs valami rendben.)

Gyakori hibaforrás kereskedők körében, hogy egy-egy váratlan technikai hiba akár fél napokra is lehetetlenné teszi a kereskedési platformjának elérését. A jellemző hibák: váratlan áramszünet, internet kapcsolat megszakadása, számítógép operációs rendszerének hibája, szoftverhiba, számítógép meghibásodása. Mivel ezeknek a rendszereknek az üzemeltetése általában a kereskedő feladata, így a meghibásodása esetén ha a kereskedés során veszteségünk lép fel (nem tudunk pozíciót zárni, vagy nem tudjuk megnyitni a pozíciót), akkor azt a kereskedőnek kell viselnie. A fenti esetekben a problémát tehát az okozza, hogy valamilyen technikai hiba miatt nem tudjuk a már megnyitott pozíciót lezárni, vagy a kereskedés technikánk jelzése szerint megnyitni.

Milyen megoldások léteznek a fenti problémák kiküszöbölésére?

1) Unalomig ismételt dolog, de használjunk veszteségvédő stop megbízást. Különösen ilyen helyzetekben lehet megnyugtató, ha nem férünk hozzá a számlánkhoz hosszabb ideig. Természetesen ez a megoldás nem ment meg attól, hogy a kötést optimális helyen zárjuk, mégis jelentős biztonságot ad egy stop megbízás a váratlan helyzetekben.

2) Legyen tartalék számítógépünk tartalék internet kapcsolattal. A mai világban már nem tekinthető ez sem nagy erőfeszítésnek, jelentős plusz költséget sem jelent.  Az asztali számítógépünk, vagy laptopunk mellé a telefonunkra is telepítsük fel a brókercégünk platformját, és mobil internet segítségével el tudjuk érni a rendszerünket akkor is, ha az asztali számítógép és az ahhoz tartozó internet kapcsolat meghibásodik.

2. eset: Brókercég technikai rendszerének meghibásodása

Abban az esetben ha a brókercég rendszere hibásodik meg, már jóval nehezebb dolgunk van, ugyanis ekkor általában a kereskedési platformot kiszolgáló szerverekkel van probléma. Tehát nem tud a rendszer kötést végrehajtani, nem férünk a piachoz hozzá. Bár ezekből a tényezőkből származó veszteségekért a brókercég felel, azonban érdemes a tőlünk telhető legtöbbet megtenni az ilyen esetekben. Törekedjünk itt is a tartalék rendszer kialakítására.  

Mi  történik akkor, ha a kereskedési rendszer hibásodik meg?

  • Nem tudjuk lezárni a pozíciót. Ekkor előfordulhat, hogy jelentős árfolyamnyereségtől esünk el, vagy
  • Nem teljesül a stop megbízásunk, átugorja a piac és a tervezettnél sokkal nagyobb árfolyamveszteségünk keletkezik.
  • Ne feledkezzünk meg arról a tényről, hogy ha a brókercégünknek hibás a rendszere, attól még más cégeknél zajlik a kereskedés, és az általunk is kereskedett instrumentum ára jelentősen elmozdulhat.

Mit tehet a kereskedők a fenti problémák kiküszöbölésére?

1) Rendelkezzünk tartalékszámlával

Célszerű egy másik brókercégnél is egy kisebb számlát fenntartanunk, így ha hiba lép fel a kereskedési számlánkon, akkor ellentétes irányú kötésekkel gyakorlatilag zárni tudjuk a pozíciónkat.  Például ha egy EUR/USD long pozíciót nem tudunk lezárni szerverhiba miatt, akkor a tartalék brókernél egy EUR/USD short pozíciót kell nyitnunk. Ezzel gyakorlatilag lezártuk a nyitott long pozíciót. Ekkor a két brókercégnél levő számlák együttes egyenlege nem fog változni. Majd amikor a szerverhiba elhárult, egyszerre mindkét brókernél zárhatjuk a pozíciót. Bonyolíthatja a helyzetet a stop és take profit megbízások megléte, ugyanis nem tudhatjuk, hogyan fognak teljesülni a szerverhiba elhárítása után. Több alkalommal jött már jól nekem a tartalék számla a fenti váratlan szerverhibáknál.

2) Dokumentáljunk mindent

Készítsünk képernyőképet  a hibáról. Metatrader platform alatt készítsünk úgy képernyőképet, hogy a teljes program látszódjon, és a Terminál ablak (Ctrl + T) Napló fül bejegyzéseinek sorai. Ha próbálkoztunk a pozíció zárásával, a naplóban látszódni fognak ezek az adatok. Ezekről készítsünk képernyőképet.

Készítsünk képernyőképet a metatrader platform megbízás ablakáról (F9 billentyű). Itt látható a bal oldalon a tickchart. Ha nincs árjegyzés, nem látjuk a tickchart-ot,  illetve a jobb oldalon a vétel eladás gombok szürkék lesznek, ami jelzi, hogy nem tudunk pozícióba lépni.

A képernyőképek készítésekor törekedjünk arra, hogy a metatrader jobb alsó sarkában a kapcsolat állapota is látszódjon lásd alábbi képek hibaüzenetei:

Nyissuk meg a kereskedett instrumentum 1 perces grafikonját, és készítsünk arról is képernyő képet, így láthatóvá válik, hogy mióta nincs árfolyamadat. Ha elhárítják a szerverhibát, és ismét kapunk árfolyam adatot, akkor készítsünk ismét az 1 perces grafikonról mentést. Ekkor látszani fog, hogy mennyi ideig állt a rendszer, mennyi adat esett ki, amit egyébként később valószínű pótolni fog a brókercég, így csak rövid ideig lesz időnk dokumentálni ezt a rést.

Képernyőképet a metatrader 4 programban a grafikonra kattintva, mentés másként funkciót kiválasztva tudunk készíteni, vagy a Print Screen billentyű lenyomásával. Ez utóbbit egyébként minden platformon tudjuk használni. Bár a fenti példákban metatrader 4 platformról írtam, de más kereskedési rendszerekben ugyanúgy találunk egy naplót, és az árjegyzésről is kapunk információkat. Ezekről készítsünk képernyőképet a hiba során.

Az alábbi képen például a SaxoTrader tevékenységi naplója látható, amit a Számla / Tevékenységi napló menüpont alatt érhetünk el:

A lenti képen pedig az Interactive Brokeres rendszer-állapot jelentés látható, amit a Trader Workstation platform View / IB Systems alatt kérhetünk le:

A fentiek mellett, a metatrader platform naplózza az eseményeket, és minden nap elmenti egy külön könyvtárba, amit a Rendszermappa / logs könyvtár alatt találunk. A rendszermappa a felső menüsor Fájl / Rendszermappa megnyitása alól érhető el. A lementett log fájlok egyszerű szöveg fájlok, nagyon sok adatot tartalmaznak, így meglátásom szerint a fenti képernyőképeket is érdemes elkészíteni.

Ha a hibát elhárították, már tudni fogjuk, hogy mekkora veszteség ért minket, és a fenti módon elkészített képernyő mentéseket mellékelve jelezhetjük brókercégünk felé, és kérhetjük veszteségünk jóváírását.

Az a tapasztalom egyébként, hogy ezekben az egyértelmű, technikai hibákat tartalmazó helyzetekben a kártalanítás gondtalanul szokott zajlani.  Cégek kivizsgálják panaszunkat,  jóváírják a felmerült veszteséget. A teljes képhez hozzá tartozik, hogy csak néhány 100 dollárnál nagyobb veszteséggel kapcsolatos reklamációm volt eddig, így elképzelhető hogy a gondtalan eljárás nagyobb, több ezer dolláros veszteségek esetén már nem annyira akadályok nélküli.

Éppen ezért javaslom, hogy a tartalék rendszereket valósítsuk meg, és meglétüket, működésüket ellenőrizzük is rendszeresen. Például ha nyitunk egy tartalék számlát egy másik brókercégnél, akkor ellenőrizzük, hogy tudunk a számlán megbízást adni, és ne akkor derüljön ki, hogy a számla még nincs jóváhagyva, amikor épp fedezni kell egy kötést (fedezeti ügyletekről bővebben).

Azt gondolom a fent leírtak egy átlagos kereskedőnek már sok újdonságot nem adnak, de a teljesség kedvéért kitértem ezekre az esetekre, majd a következő bejegyzésünkben a vitatható esetekkel, a végrehajtással kapcsolatos problémákkal, váratlan helyzetekkel és ezekből a tényezőkből származó veszteségekkel foglalkozunk.

Ha kérdésed van a fentiekkel kapcsolatban, hozzá szeretnél szólni a témához, csatlakozz facebook csoportunkhoz ide kattintva!

Tanfolyamaink:

Új tartalmak

please do NOT follow this link