Hogyan manipulálják a befektetőket a cégvezetők, bennfentesek?

Sokszor érintettük már a cégvezetőket, a bennfenteseket, akik meghatározó szerepet töltenek be a társaság életében. Most egy újabb kutatást beszélünk meg, melyből körvonalazódhat számodra, hogy milyen módszerekkel próbálják a cégvezetők, bennfentesek manipulálni a befektetőket. Szó lesz arról, hogy milyen módszerrel népszerűsítik a részvényeket és a vételi nyomást kihasználva ezalatt az időszak alatt eladnak. Nézzük a részleteket:

  • Mit tudunk eddig a cégvezetőkről, bennfentesekről?
  • Konferenciák, rendezvények előtti abnormális hozam
  • Hogyan manipulálják a cégvezetők a befektetőket?
  • Bizonyítékok a befektetők manipulálására
  • Abnormális hozam a konferenciák előtt?

Mit tudunk eddig a cégvezetőkről, bennfentesekről?

A tanfolyamunkon is beszéltünk arról, hogy nincsenek könnyű helyzetben azok a befektetők, akik nem szélesen diverzifikált portfólióban, hanem néhány részvényből (10-50 db) álló portfólióban gondolkodnak. A stock picking (egyedi részvénybefektetés) ugyanis meglehetősen kockázatos (okokról itt beszéltünk), számos tényezőre tekintettel kell lenni, komoly szaktudást igénylő feladat. Ennek része az is, hogy megismerjük a cégvezetők, bennfentesek motivációit, ügyleteit. Figyelmeztető jelek sokaságával foglalkoztunk korábban, például mit jelent, ha a vállalat vezetője (CEO) nagyon kevés részvényt tart a tulajdonában, vagy a CEO javadalmazása a társaság kapitalizációjával van összekötve, de a nagyon sok felvásárlás, az agresszív növekedés, az adóssághalmozás, az adósság árán történő növekedés mögött is sokszor az érdekellentétek állnak. Emellett arról is beszéltünk, hogy számos múltbeli kutatás megállapította, hogy a bennfentesek nagyon jól előrejelzik a részvény piacán várható folyamatokat („superior forecasters of large changes”). Több cikkben érintettük azt is, hogy a cégvezetők "cooking the book" technikái, a nyereségszépítés, az eredmények felfújása szintén az egyedi részvények kockázatai közé sorolhatók. Ezekről a módszerekről is elmondható, hogy összefüggésbe hozhatók a jövőbeni hozammal, lásd itt:

A fenti felsorolásban szereplő cikkek nagyon jó alapot adnak arra, hogy lásd a cégvezetők, bennfentesek személye, lépései miért fontosak a részvénypiaci befektetők számára, és most egy újabb szempontot ismerhetsz meg.

 
 

Konferenciák, rendezvények előtti abnormális hozam

A tőzsdei társaságok rendszeresen rendeznek különböző befektetői konferenciákat. Különösen az Egyesült Államokban van ennek nagy hagyománya. A befektetők szempontjából természetesen megvan az előnye ezeknek az eseményeknek, hiszen lehetőség van arra, hogy szemtől szembe találkozzunk a társaság vezetőivel, betekintést nyerjünk a cég stratégiájába. Természetesen ezek a konferenciák nem csak a befektetők érdekeit szolgálják, hiszen ezek nagyon jól reklámozható események, melyek a társaság, a vezetőség népszerűségének növekedésével is járhatnak.

Ráadásul több különböző kutatás (például Brian J Bushee) is rámutatott arra, hogy ezek a céges események nemcsak fontos információ-források, de gyakran járnak pozitív ármozgással, megnövekedett forgalommal, és javítják a társaság részvénypiacának likviditását. Azt gondolom, hogy a fenti okok könnyen megérthetők, ha arra gondolunk, hogy ilyenkor egy ún. figyelem-vezérelt vételi nyomás (event-driven buying pressure) jelenik meg a részvény piacán. Széles körben ismert ma már, hogy a fenti céges események általánosságban pozitívnak tekinthetők, ugyanakkor mostanáig nem vizsgálták azt, hogy a társaság vezetői, a bennfentesek hogyan tudják kihasználni ezeket az eseményeket.

Az alábbi képen láthatók az abnormális hozamok a konferenciákat megelőző 30 napban. Az x tengelyen a 0 jelzi a konferencia napját. Az abnormális hozam az előző időszak átlaghozamához képest kimutatott eltérés (magyarázat itt). Pozitív érték azt jelzi, hogy az előző időszakhoz képest nagyobb az átlaghozam. A sárga görbe mutatja azokat a részvényeket, melyek esetében a konferencia előtt a társaság különböző céges információkat osztott meg, és ezzel együtt a bennfentesek, cégvezetők adták az időszakban a részvényeiket. A kék görbe mutatja azokat a részvényeket, ahol a fenti két esemény nem következett be (nem adtak ki közleményeket és nem adták el a részvényeket). Jól látható, hogy a sárga görbén erősen pozitív az abnormális hozam.

forrás: The Dark Side of Investor Conferences

A The Dark Side of Investor Conferences.. cím alatt megjelenő kutatás pedig arra kérdésre kereste a választ, hogy vajon a menedzserek, cégvezetők azért népszerűsítik a részvényeket, hogy később eladhassák magasabb áron a papírokat.

Hogyan manipulálják a cégvezetők a befektetőket?

Érdemes tehát tudni azt ezekről a céges eseményekről, befektetői találkozókról, hogy rendre nagy nyilvánosságot, széles befektetői kört elérő eseményről van szó, melyről a nagyobb társaságok esetében a gazdasági média is beszámol. Ráadásul jó előre meghirdetett eseményről beszélhetünk, így a cégvezetők, bennfentesek időzíteni tudják a döntéseiket ezekhez az eseményekhez. Emellett a cégvezetők, a menedzserek az előadás főbb tartalmi elemeivel is tisztában vannak, mondhatjuk azt, hogy nem publikus információk vannak a birtokukban. Miért gond ez, amikor az ilyen események előtt a bennfentesek nem adhatnak el?

Mert ezekre az eseményekre nem vonatkozik a SEC korlátozása, azaz a konferenciákat, befektetői találkozókat megelőzően nincs kereskedési korlátozása a bennfenteseknek. Csak példaként említeném meg, hogy a gyorsjelentések közzététele előtt van egy ún. trading balckout window, azaz a bennfentesek nem adhatnak el az esemény előtt. Ilyen szabály azonban nincs a konferenciák előtt. Valószínűleg a fentiekből már összeállhat a kép, azaz a konferenciák jellemzően nagy médiaesemények, így egy figyelem-vezérelt vételi nyomás alakul ki, melynek során a részvény ára emelkedni kezd, amit a cégvezetők, bennfentesek arra használnak fel, hogy a hypeolt részvényeken túladjanak. A kérdés már csak az, hogy van-e erre bizonyíték.

Bizonyítékok a befektetők manipulálására

Nézzük sorban, hogy mit figyeltek meg a fenti kutatás szerzői a konferencia eseményeket megelőzően. Az alábbi grafikonon azt láthatod, hogy a konferenciát megelőzően (konferencia időpontja a 0 pont az x tengelyen) lényegesen nagyobb a valószínűsége annak, hogy az Edgar rendszerbe a társaságok Form 8-K adatot töltsenek fel. Ez a nyomtatvány tulajdonképpen arra szolgál, hogy a céges eseményekről tájékoztassák a befektetőket.

forrás: The Dark Side of Investor Conferences

A következő grafikonon azt láthatod, hogy a sajtóközlemények kiadásának valószínűsége is megnövekszik az esemény előtti napokon.

forrás: The Dark Side of Investor Conferences

Önmagában ezzel nincs probléma, hiszen a társaságok csak tájékoztatják a befektetőket a konferencia eseményéről, a konferenciával kapcsolatos híreket jelentetnek meg. Ugyanakkor, ha megnézzük az alábbi grafikont, akkor ebből látható, hogy a konferenciát megelőző időszakban lényegesen nagyobb a valószínűsége, hogy egy cégvezető, bennfentes elad a múltbeli adatok alapján, sőt az eseményhez közeledve egyre nő a valószínűsége, azaz egyre több bennfentes eladás következik be.

forrás: The Dark Side of Investor Conferences

Az alábbi kép pedig jól igazolja a fentebb leírtakat, azaz gyorsjelentést megelőzően nem lehet eladni a részvényeket.

forrás: The Dark Side of Investor Conferences

Vegyük elő ismét az abnormális hozam ábrát. A sárga görbén azokat a társaságokat látjuk, ahol sajtóközlemények jelennek meg és a vezetőség adja a részvényeket. A sajtóközlemények kiadása jelzi, hogy népszerűsítik a részvényt, majd az emelkedő részvényárat kihasználva eladnak. A kék görbén pedig azoknak a társaságoknak az abnormális hozama látható, ahol nem jelennek meg nagy mennyiségben sajtóközlemények, és a vezetőség nem adja a részvényeket.

Az alábbi grafikonon pedig látható, hogy mi a probléma azzal, ha az árat felhajtják a gazdasági médiában megjelenő hírekkel: negatív lesz az abnormális hozam az esemény után. Ezzel pedig teljes a kép, azaz a cégvezetők sajtóközleményekkel, vezetői előrejelzésekkel népszerűsítik a részvényt, a befektetők figyelmét felkelti a hír, így többletkereslet jelenik meg a részvény piacán, ami emelkedő árfolyamot, pozitív abnormális hozamot eredményez. Ezt a bennfentesek, cégvezetők arra használják fel, hogy eladnak, de végül a befektetők, a konferenciát követően negatív abnormális hozamot tapasztalnak.

forrás: The Dark Side of Investor Conferences

A kutatásból egyértelműen kimutatható volt, hogy azok között a tőzsdei társaságok között, ahol a bennfentesek eladtak az esemény előtti 10 napban, a sajtóközlemények, 8-K közzétételek, vezetői előrejelzések gyakorisága megnövekedett. Ezek az eredmények összhangban vannak azzal, hogy a vezetők kihasználják a konferencia előtti népszerűséget, azaz részvényeiket felfújt áron adják el.

Arra is láthattunk bizonyítékot a fentiekben, hogy  azok a tőzsdei társaságok, ahol a vezetőség a konferenciát megelőzően sajtóanyagokat, előrejelzéseket ad ki, és közben a vezetők nagyobb arányban adják a részvényeket, ott pozitív abnormális hozam mutatható ki, mely a konferenciát követően negatív abnormális hozamba fordul át.

Fontos azt is látni, hogy a vizsgálat nem mutatott rá az ok okozati összefüggésre. Azaz nem tudhatjuk azt, hogy a vezetőség, a bennfentesek előre megfontoltam népszerűsítik a részvényeket, hogy magasabb áron eladhassák, vagy inkább arról van szó, hogy egyes társaságok sokkal jobban reklámozzák a konferenciát, és váratlanul emelkedik a részvények ára, amit a bennfentesek kihasználnak, és eladnak.

Ha kérdésed van a fentiekkel kapcsolatban, hozzá szeretnél szólni a témához, csatlakozz facebook csoportunkhoz ide kattintva!

Tanfolyamaink:

Új tartalmak

please do NOT follow this link